Meditation

En meditation kan ske på olika sätt. Jag brukar ligga hemma eller sitta beroende på vilken meditation jag gör. Det vanligaste är att man sitter. Jag tänker på ett program jag såg med Dalai lama. Han inspirerade och lärde mig mycket. Han kan sitta i timmar med öppna ögon och meditera. Övning ger färdighet! Det är skönt på kvällen i sängen att göra en chakra balansering för då slappnar jag av. Perfekt att göra vid stress och när jag har svårt att sova.

När jag dansar blir dansen en meditation där jag släpper på spänningar i kroppen. Är jag stel någonstans i kroppen känner jag det, det är inte alltid jag känner det innan jag börjar dansa. Jag upptäcker blockeringar i kroppen när den börjar röra på sig. Dem upptäcker jag inte på samma sätt när jag sitter still och mediterar. När jag sitter still kan jag andas ut tunga känslor och energier. Men det blir inte lika tydligt som när jag rör på mig.

Hoppas du kan hitta ditt sätt att meditera. Det handlar om att koppla av, andas och känna hur man mår inombords. Det är viktigt för oss att stanna upp och känna efter ibland. Hälsa för mig är att äta gott som kroppen mår bra av, röra på kroppen och ta hand om sitt inre välbefinnande! Då har man kommit en bra bit påväg för sitt egna välbehag och en frisk kropp.

 

 

 

12 jun 2014